ეპიზოდი I - იდუმალი ოფშორულ-შვეიცარული კომპანია
ამ კომპანიას თავისი საქმიანი რეპუტაცია, როგორც ჩანს, არაფრად უღირს. კომპანიის წარმომადგენლები უკვე ნახევარი წელია, "დუმილის უფლებას" იყენებენ მათ ირგვლივ ატეხილ სკანდალზე და უკომენტაროდ ტოვებენ მათი მისამართით მედიის მიერ გავრცელებულ ყველანაირ ნეგატიურ ინფორმაციას.
კომპანიის საქართველოს წარმომადგენლობას, რომელიც შვეიცარულ-ოფშორულ პრესტიჟულობაზე დებს თავს, არ გააჩნია ოფიციალური ვებგვერდი და საკონტაქტო მეილიც კი. ერთადერთი ნიშანი, რაც მის არსებობაზე მიგვანიშნებს, მისამართი და ქალაქის ტელეფონის ნომერია, რომელზე დარეკვის ერთკვირიანი განუწყვეტელი მცდელობის მიუხედავად, არავინ გვპასუხობს.
კომპანიის თბილისის მისამართზე, სადაც დღეს ვიმყოფებოდით, არ არის არანაირი აბრა, რაც რაიმეზე შეიძლება მიგვითითებდეს. ამ კომპანიის დიდი რკინის ალაყაფის ზღურბლს მიღმა ნაბიჯის გადადგმა სასტიკად აკრძალულია!
ამ კომპანიის ხელშეკრულებაში, რომელიც საქართველოს შემოსავლების სამსახურთან აქვს გაფორმებული, ორგზის და ხაზგასმით წერია, რომ შორიახლოსაც არ უნდა გაეკაროს და გაიკაროს მედია!
რაც ყველაზე მთავარია, ამ იდუმალი კომპანიის ოფშორულ-შვეიცარულ ანგარიშზე საქართველოს თითოეული მოქალაქის ჯიბიდან ამოღებული გადასახადებიდან მილიონები უნდა ჩაირიცხოს! სახელმწიფო ბიუჯეტი ერთ თეთრსაც ვერ მიიღებს და საფასური მხოლოდ შვეიცარული კომპანიისთვის იქნება გადახდილი.
მისი სახელია "სიქპა სექურითი სოლუშენს ჯორჯია!"
საკონკურსო პირობების თანახმად, 2012 წლის 03 თებერვალს, 2011 წლის 10 ნოემბერს გამოცხადებულ კონკურსში გამარჯვებულად გამოცხადდა შვეიცარული კომპანია "სიქპა სიქურითი სოლუშენსი". თუმცა, ინფორმაცია კონკურსის გამოცხადების, დასრულების და გამარჯვებული კომპანიის შესახებ კონკურენციისა სახელმწიფო შესყიდების სააგენტოს ოფიციალურ ვებგვერდზე არ იძებნება (როგორც ჩანს, სავალდებულო თანდართული სატენდერო დოკუმენტაციის გამოქვეყნების თავიდან არიდების მიზნით. ავტ.)
2012 წლის 24 აპრილს, საქართველოს ფინანსთა მინისტრის №129 ბრძანების საფუძველზე, განისაზღვრა არააქციზური საქონლის მარკირების სავალდებულო წესი, რომლის თანახმად, ფინანსთა მინისტრი უფლებამოსილია განსაზღვროს სავალდებულო მარკირებას დაქვემდებარებული არააქციზური საქონლის ნუსხა და მარკირების პირობები. აღნიშნული ბრძანების თანახმად, მატერიალური ან არამატერიალური ფორმით სავალდებულო მარკირებას ექვემდებარება არაალკოჰოლური სასმელები (მათ შორის, მინერალური და მტკნარი წყლები).
სავალდებულო მარკირება ხორციელდება ბოთლის, ქილის ან კასრის გვერდზე, თავსახურზე ან ტარის ძირზე.
კომპანია "სიქპა სიქურითი სოლუშენს სოლუშენს ჯორჯია" 2008 წლის 4 აპრილსაა დაფუძნებული, კონკურსში მონაწილე კომპანიებისთვის კი დაწესებული იყო ხუთწლიანი გამოცდილების მოთხოვნა. თუმცა, ამ პირობას ხელი არ შეუშლია იმისთვის, რომ „სიქპას“ მოეგო ტენდერი, რითაც დაირღვა საგადასახადო კოდექსის მოთხოვნა იმის შესახებ, რომ მარკირების მომსახურებას განახორციელებდა "შემოსავლების სამსახურის მიერ საქართველოს კანონმდებლობით დადგენილი წესით შერჩეული პირი."
სადამფუძნებლო დოკუმენტაციის მიხედვით, "სიქპას" პარტნიორები და ნდობით აღჭურვილი პირები საქართველოში "ბი-ჯი-აი ედვაიზორი სერვისის ჯორჯიას" წარმომადგენლები და მისი ერთ-ერთი დამფუძნებელი, ლაშა გოგიბერიძე გახლავთ.
კომპანიის დამფუძნებლებს შორისაა ასევე ზაზა ბიბილაშვილი, გამოცდილ პარტნიორებს შორის კი - თამარ თევდორაძე, ეკატერინე ალექსიძე და საზოგადოებისთვის კარგად ცნობილი გიორგი ყავლაშვილი.
"გურია ნიუსი" "ბი-ჯი-აი-ს" წარმომადგენლებსაც დაუკავშირდა, მაგრამ კომპანიაში "სიქპას" წარმომადგენლის კოორდინატორებიც კი ვერ მოგვაწოდეს. ჩვენი კითხვა, ვის უკავშირდებიან ისინი საკითხების შესათანხმებლად, უპასუხოდ დარჩა.
ეპიზოდი II - ექსპერიმენტი და გაშიფრული "უნიკალური კოდი"
ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი არგუმენტი, რაზეც წინა ხელისუფლება აპელირებდა ამ ცვლილების მიღებისას და რომელიც ახალი ხელისუფლების რიტორიკაშიც სულ უფრო ხშირად ისმის, პროდუქციის ფალსიფიკაციისგან დაცვაა, თუმცა, ექსპერტები ამბობენ, რომ ეს გამოუსადეგარი არგუმენტია, რადგან გამყალბებლები ფალსიფიცირებული წყლის, მინერალური ან გამაგრილებელი სასმელის ჩამოსხმისას, მწარმოებლის ტარას ან თავსახურს იყენებენ. შესაბამისად, ეს პროდუქცია უკვე მარკირებულია და ფალსიფიკატორის გამოვლენა, ფაქტობრივად, შეუძლებელია ამ სისტემის დახმარებით.
სპეციალისტებთან კონსულტაციების შემდეგ გავიგეთ ისიც, რომ მსგავსი ტიპის მარკირების გაშიფვრა არც ისე რთული საქმეა.
"გურია ნიუსმა" ექსპერიმენტის ჩატარება გადაწყვიტა. ჩვენ ავიღეთ "სიქპას" მიერ მარკირებული პროდუქციის - ქილის ლუდი და პლასტმასის ბოთლში ჩამოსხმული ერთ-ერთი ლუდის სახურავი და გადავუგზავნეთ ადამიანს, რომელიც მარკირების თემაში საკმაოდ კარგად ერკვევა. ძალიან მალევე მისგან მივიღეთ გაშიფრული კოდები ორივე პროდუქციაზე. გაიშიფრა ასევე ჩამოსხმის დღე, რიცხვი და საათიც კი. მარკირებით დატანებული კოდის გაშიფვრვა კი იმას ნიშნავს, რომ მისი გამოყენება თავისუფლად შეუძლიათ პროდუქციის ფალსიფიკაციის მიზნით, ამის დადგენა კი მხოლოდ ფალსიფიცირებული და ნამდვილი პროდუქციის ერთმანეთთან შედარებით შეიძლება, რისი ალბათობაც ძალიან მცირეა.
ამ ინფორმაციის გადასამოწმებლად, დღეს "სიქპა სექურითი სელუშენს ჯორჯიას" ოფისში, თემქაზე მივედით. გვინდოდა, წარმომადენლობასთან გაგვერკვია ჩვენი ექსპერიმენტის უტყუარობა და მათი კომენტარიც მოგვესმინა, მაგრამ ჩვენთან შეხვედრა არავინ ისურვა.
არ მოგვცეს გენერალური დირექტორის არც კოორდინატები და არც საკონტაქტო მეილი.
"თუ საჭიროდ ჩათვლიან, თავად დაგიკავშირდებიან," - ასეთი პასუხი მივიღეთ დაცვის სამსახურისგან. აქამდე ველოდებით, მაგრამ საჭიროდ არ ჩათვალეს...
"გურია ნიუსი" კომენტარისთვის არაალკოჰოლური სასმელების ასოციაციის კონსულტანტს, სოსო გალუმაშვილს დაუკავშირდა.
- ჩვენ ჩავატარეთ ექსპერიმენტი, ერთ-ერთი ლუდის მარკირებული თავსახური გადავუგზავნეთ სპეციალისტს, რომელიც ერკვევა ამ საკითხებში. მან გადმოგვიგზავნა გაშიფრული კოდი, ასევე ზუსტი რიცხვი და დრო, როდის იქნა მარკირება გაკეთებული. რამდენად მოსალოდნელი იყო თქვენთვის ასეთი შედეგი?
- ნამდვილად მოულოდნელი იყო. სამწუხაროა, რომ დაშიფრული უნიკალური კოდის შესახებ ინფორმაცია მითი აღმოჩნდა.
-ანუ, გამოდის, რომ ამ კოდის დატანება სხვა პროდუქციაზეც თავისუფლად შეიძლება, რაც პირიქით, ფალსიფიკაციის რისკს ზრდის?
- ფალსიფიკაციის გაზრდის რისკზე ვერაფერს გეტყვით, თუმცა, ფალსიფიკაციასთან ბრძოლის მოტივით მარკირების შემოღების ახსნა, რთული გახდება არააქციზური საქონლის ელექტრონული მარკირების მომხრეებისთვის.
"გურია ნიუსმა" "სიქპას" ოფიციალურ ბლანკზე ამობეჭდილი კითხვები და საკონტაქტო ინფორმაცია დაუტოვა. ასევე მის წარმომადგენელს ვთხოვეთ, რომ ვინაიდან ხანგრძლივი პერიოდის განმავლობაში ვერ ვუკავშირდებოდით, დღეს, 18:00 საათამდე დაველოდებოდით მათ პასუხს. თუ კომენტარის მოცემაზე თანხმობას გაგვიცხადებდნენ, მასალის გამოქვეყნებას გადავდებდით. კომპანიიდან ამ დრომდე არავინ შეგვხმიანებია. კომპანიის ერთდერთ სატელეფონო ნომერზე კი კვლავ არავინ გვპასუხობს...
ეპიზოდი III - შვეიცარული კომპანიის ქართველი დირექტორის "დახურული" ავტობიოგრაფია...
ერთი წლის განმავლობაში კომპანია "სიქპა სექურითი სოლუშენს ჯორჯიამ" სამი გენერალური დირექტორი შეიცვალა: ჟანი ნიგრო, შვეიცარია; რაფი მარტინ სალიბიანი, შვეიცარია და ბოლო ცვლილება 2013 წლის 18 მარტს განხორციელდა. ამჯერად გენერალური დირექტორის პოსტზე ქართველი გიორგი ჯიქია დანიშნეს.
ინტერნეტსივრცეში, ბიზნესმენ გიორგი ჯიქიაზე მხოლოდ ერთი ინფორმაციის მოპოვება შევძელით, რომელიც 2010 წლის 11 თებერვლით თარიღდება. სააგენტო "ინტერპრესნიუსი" ტელეკომპანია "იმედზე" დაყრდნობით ასეთ ინფორმაციას ავრცელებდა:
"ქართული პასპორტების ბეჭდვის კორუფციულ სქემასთან დაკავშირებით, ქართველი ბიზნესმენები ლევან იოსელიანი და გიორგი ჯიქია არიან დაკავებული.
ამის შესახებ "ტელეიმედს" მთავარი პროკურორის მოადგილემ დავით საყვარელიძემ განუცხადა. მათ განსაკუთრებით დიდი ოდენობით თანხის ლეგალიზაცია და თაღლითობა ედებათ ბრალად, რაც 14 წლამდე პატიმრობას ითვალისწინებს.
პროკურატურის ინფორმაციით, ბიზნესმენები თანხას პასპორტების ბეჭდვით ითვისებდნენ. საუბარია 2 მილიონზე მეტი ევროს მითვისებაზე.
კორუფციულ სქემაში ბიზნესმენების გარდა, საქართველოს შსს-ს მაღალჩინოსნები და საფრანგეთის ეროვნული სტამბის თანამშრომლებიც იყვნენ ჩართულები. ბიზნესმენებმა ლევან იოსელიანმა და გიორგი ჯიქიამ ოფშორულ ზონაში კომპანია დაარეგისტრირეს და შსს-სთან ხელშეკრულება გააფორმეს.
საუბარია 2002-2003 წლებზე, როდესაც შსს-მ საფრანგეთის სტამბას პასპორტების დამზადებაზე დაკვეთა მისცა. საქმეს პარიზის პროკურატურა იძიებს".
რა კავშირი აქვს "სიქპას" გენერალურ დირექტორს ამ გიორგი ჯიქიასთან, არის თუ არა ეს ერთი და იგივე პიროვნება, ამის პასუხი ჩვენ ჯერ არ გვაქვს... ამიტომაც, კიდევ უფრო დიდი ინტერესით ველოდებით პასუხებს "სიქპას" ქართველი გენერალური დირექტორისგან...