"სე­ი­ლი" ქარ­თუ­ლად - მომ­ხ­მა­რებ­ლის მოტყუ­ე­ბის მე­თო­დე­ბი

ნი­ნო ნ. წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში კონ­სულ­ტან­ტად მუ­შა­ობ­და თბი­ლი­სის რამ­დე­ნი­მე მა­ღა­ზი­ა­ში და კარ­გად იცის მა­თი "სამ­ზა­რე­უ­ლო". სა­უბ­რი­სას პი­რო­ბა ჩა­მოგ­ვარ­თ­ვა, რომ მის ვი­ნა­ო­ბას არ გა­ვამ­ხელ­დით და აი, რა გვითხ­რა: "ჩვენს მა­ღა­ზი­ებ­ში უმ­კაც­რე­სი კონ­კუ­რენ­ციაა, უფ­რო­სე­ბის მოთხოვ­ნა მარ­ტი­ვია: რაც შე­იძ­ლე­ბა მე­ტი კლი­ენ­ტი უნ­და "შე­ა­ბა" და მე­ტი პრო­დუქ­ცია გა­ყი­დო, თუნ­დაც უხა­რის­ხო, ვინც ამ მოთხოვ­ნას ვერ და­აკ­მა­ყო­ფი­ლებს, ანაზღა­უ­რე­ბაც ნაკ­ლე­ბი აქვს, უმ­ძი­მეს დატ­ვირ­თ­ვას ვერ უძ­ლებს და თა­ვი­სი ნე­ბით ტო­ვებს სა­მუ­შა­ოს. სულ ბო­ლოს ფეხ­საც­მ­ლის მა­ღა­ზი­ა­ში ვმუ­შა­ობ­დი, სა­დაც ხში­რად ბაზ­რო­ბი­დან მოჰ­ქონ­დათ იაფ­ფა­სი­ა­ნი სა­ქო­ნე­ლი, რო­მელ­საც შემ­დეგ ორ­მაგ ფას­ში ვყიდ­დით. რო­დე­საც მა­ღა­ზი­ის მფლო­ბე­ლე­ბი სა­თა­ნა­დო მო­გე­ბას მი­ი­ღებ­დ­ნენ, იწყე­ბო­და ე.წ. სე­ი­ლის პე­რი­ო­დი, რო­ცა პრო­დუქ­ცია შე­და­რე­ბით იაფად იყი­დე­ბო­და, თუმ­ცა მო­გე­ბას მა­ინც ტო­ვებ­და". ჩვენ და­ვინ­ტე­რეს­დით, რო­დის იწყე­ბა ჩვენს მა­ღა­ზი­ებ­ში ე.წ. სე­ი­ლე­ბი და რა პრო­დუქ­ცია იყი­დე­ბა შე­და­რე­ბით იაფად? - ამ და სხვა შე­კითხ­ვებ­ზე სტრა­ტე­გი­უ­ლი კვლე­ვი­სა და გან­ვი­თა­რე­ბის ცენ­ტ­რის მომ­ხ­მა­რე­ბელ­თა დაც­ვის პროგ­რა­მის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლი ლია თო­დუა გვი­პა­სუ­ხებს: 

- ძა­ლი­ან ბევ­რი მა­გა­ლი­თი მახ­სენ­დე­ბა, მაგ­რამ მხო­ლოდ რამ­დე­ნი­მე­ზე გა­ვა­მახ­ვი­ლებ ყუ­რადღე­ბას: შარ­შან ჩვენ­მა ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ამ ასე­თი ფაქ­ტი აღ­ნუს­ხა: ერთ"ერთ მა­ღა­ზი­ა­ში სა­ა­ხალ­წ­ლო აქ­ცია იყო დაწყე­ბუ­ლი, მომ­ხ­მა­რე­ბელ­მა გვაც­ნო­ბა, რომ იქ ვა­და­გა­სუ­ლი პრო­დუქ­ცია იყი­დე­ბო­და, მი­ვე­დით, შე­ვი­ძი­ნეთ და ვნა­ხეთ, რომ ეს იყო ტუ­ჩის საცხი. შე­ვატყო­ბი­ნეთ შე­სა­ბა­მის ფირ­მას და ვთხო­ვეთ, მო­ე­წე­რათ ჩვენ­თ­ვის, თუ რო­დემ­დე ჰქონ­და ვა­და ამ პრო­დუქ­ცი­ას, რად­გა­ნაც მას­ზე გა­ურ­კ­ვე­ვე­ლი კო­დე­ბი იყო მი­თი­თე­ბუ­ლი. ფირ­მის წარ­მო­მად­გენ­ლებ­მა მიგ­ვი­თი­თეს ვებ­გ­ვერ­დი, სა­დაც უნ­და შეგ­ვეყ­ვა­ნა ეს კო­დი, რის შემ­დე­გაც აღ­მოჩ­ნ­და, რომ ტუ­ჩის საცხი წარ­მო­ე­ბუ­ლი იყო 2009 წლის იან­ვარ­ში და მი­სი სა­რე­ა­ლი­ზა­ციო ვა­და იყო 36 თვე, ესე იგი, მას უკ­ვე გა­სუ­ლი ჰქონ­და ვა­და. ეს იყო მომ­ხ­მა­რებ­ლის მოტყუ­ე­ბა. მა­ღა­ზი­ას მას­ზე რომ და­ე­წე­რა, რომ ეს იყო ვა­და­გა­სუ­ლი საცხი, მა­შინ უკ­ვე პა­სუხს აღარ აგებ­და, რად­გან მყიდ­ვე­ლი რის­კის ფა­სად შე­ი­ძენ­და ვა­და­გა­სულ კოს­მე­ტი­კას, რო­მე­ლიც გა­ცი­ლე­ბით იაფი ღირ­და, მაგ­რამ მა­ღა­ზია ფას­დაკ­ლე­ბით ყიდ­და ვა­და­გა­სულ პრო­დუქტს მომ­ხ­მა­რებ­ლის მო­ზიდ­ვის მიზ­ნით. სწო­რედ ეს არის მომ­ხ­მა­რებ­ლის შეც­დო­მა­ში შეყ­ვა­ნის მცდე­ლო­ბა, რაც და­უშ­ვე­ბე­ლია. 

- რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა და­ვა­ხა­სი­ა­თოთ "სე­ი­ლი" სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და კერ­ძოდ, თბი­ლის­ში? 
- სამ­წუ­ხა­როდ, ჩვენ­თან კარ­გად არ ეს­მით, რა არის ფას­დაკ­ლე­ბა: რო­დე­საც მა­ღა­ზი­ას შე­მო­სა­ტა­ნი აქვს ახა­ლი სა­ქო­ნე­ლი, ან ძვე­ლი უკ­ვე აღარ არის მო­და­ში, ან მი­სი სე­ზო­ნი გა­ვი­და, მა­შინ შე­იძ­ლე­ბა გა­მოცხად­დეს ე.წ. სე­ი­ლი, მაგ­რამ პრო­დუქ­ცია უნაკ­ლო უნ­და იყოს. შეიძ­ლე­ბა იაფად დე­ფექ­ტი­ა­ნი სა­ქო­ნე­ლიც გა­ი­ყი­დოს, მაგ­რამ მას­ზე მკა­ფი­ოდ უნ­და იყოს მი­თი­თე­ბუ­ლი, რომ ამ სა­ქო­ნელს აქვს რა­ღაც ნაკ­ლი ან რამ­დე­ნი­მე დღე­ში გას­დის ვა­და, მა­შინ ეს ფას­დაკ­ლე­ბა კა­ნო­ნი­ე­რად ჩა­ით­ვ­ლე­ბა. სამ­წუ­ხა­როდ, ჩვე­ნი კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბა ვე­რა­ნა­ი­რად ვერ არე­გუ­ლი­რებს ამას, თუ მომ­ხ­მა­რე­ბე­ლი თვი­თონ არ გა­აპ­რო­ტეს­ტებს, მო­მატყუ­ე­სო და რო­ცა მომ­ხ­მა­რე­ბე­ლი ხმას არ იღებს, მე­წარ­მე­საც ყვე­ლა­ფე­რი შერ­ჩე­ბა ხოლ­მე. 

- რამ­დე­ნად გა­მარ­თ­ლე­ბუ­ლია, რო­ცა პრეს­ტი­ჟულ მა­ღა­ზი­ა­ში, არ­სე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ით, ბაზ­რო­ბა­ზე შე­ძე­ნილ პრო­დუქ­ცი­ას ყი­დი­ან? 
- რა თქმა უნ­და, ესეც მოტყუ­ე­ბაა. ფე­შე­ნე­ბე­ლურ მა­ღა­ზი­ა­ში მთე­ლი მარ­კე­ტინ­გი, გა­რე­მო, და­სა­ხე­ლე­ბა, ბრენ­დინ­გი მომ­ხ­მა­რე­ბელს უქ­მ­ნის შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბას, რომ იქ მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის პრო­დუქ­ცია იყი­დე­ბა, მა­შინ, 

რო­ცა ბაზ­რო­ბა­ზე მომ­ხ­მა­რე­ბელი არ ელის მა­ღალ ხა­რისხს. კი­დევ ერ­თი მე­თო­დი, რო­მელ­საც ჩვე­ნი ფე­შე­ნე­ბე­ლუ­რი მა­ღა­ზი­ე­ბი იყე­ნე­ბენ, არის ის, რომ იქ იყი­დე­ბა რო­გორც კარ­გი, ასე­ვე და­ბა­ლი ხა­რის­ხის სა­ქო­ნე­ლი. ჩვენ­თა­ნაც იყო მო­სუ­ლი რამ­დე­ნი­მე ყო­ფი­ლი თა­ნამ­შ­რო­მე­ლი, რომ­ლე­ბიც ამ­გ­ვარ მა­ღა­ზი­ებ­ში მუ­შა­ობ­დ­ნენ. ისი­ნი გვიყ­ვე­ბოდ­ნენ, რომ არის ასე­თი მე­თო­დი: აურიო ერ­თ­მა­ნეთ­ში კარ­გი და ცუ­დი ხა­რის­ხის სა­ქო­ნე­ლი, შე­უქ­მ­ნა შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა, რომ ყვე­ლა კარ­გია და შენ გე­ყო­ლე­ბა ნა­წი­ლი მომ­ხ­მა­რებ­ლე­ბი­სა, რო­მე­ლიც იტყ­ვის - ამ მა­ღა­ზი­ა­ში ყო­ველ­თ­ვის კარ­გი ხა­რის­ხის სა­ქო­ნელს ვყი­დუ­ლო­ბო, მე­ო­რე ნა­წი­ლი კი იმედ­გაც­რუ­ე­ბუ­ლი დარ­ჩე­ბა. ეს არის მარ­კე­ტინ­გუ­ლი ხერ­ხი, მომ­ხ­მა­რებ­ლის მოტყუ­ე­ბის მე­თო­დი, რო­მე­ლიც მო­მა­ვალ­ში კა­ნო­ნით უნ­და აიკ­რ­ძა­ლოს. დღეს კი ქარ­თ­ვე­ლი მომ­ხ­მა­რე­ბე­ლი მსგავ­სი "მე­თო­დე­ბის" გა­მო ხში­რად ტყუვ­დე­ბა.