ამერიკელები თუ რუსები - ვინ გააკონტროლებს ზანგეზურის დერეფანს?

ამერიკელები თუ რუსები - ვინ გააკონტროლებს ზანგეზურის დერეფანს?

არაბთა გაერთიანებულ საემიროებში, სომხეთისა და აზერბაიჯანის ლიდერებს შორის პირდაპირი მოლაპარაკებების ერთ-ერთი მთავარი თემა ზანგეზურის დერეფნის გახსნა იყო. მათი შედეგების შემდეგ, სომხეთის საგარეო საქმეთა მინისტრის მოადგილემ, მნაცაკან საფარიანმა განაცხადა: „ერევანი განიხილავს გზის ამ მონაკვეთზე კონტროლის შეერთებულ შტატებში გადაცემის შესაძლებლობას“.
თუმცა, კონკრეტულ შეთანხმებებზე საუბარი ჯერ არ არის. სომხური მხარე ფრთხილი განცხადებებით შემოიფარგლება. „თუ ეს სრულად შეესაბამება ჩვენს მიერ გამოცხადებულ პრინციპებს, მისი განხორციელება შესაძლებელია“, - ხაზგასმით აღნიშნა დიპლომატმა.

აშშ, ასევე, მხოლოდ პროცესში, ზოგად ინტერესზე საუბრობს - სატრანსპორტო მარშრუტის განბლოკვის ოფიციალური დადასტურება არ არსებობს. „შეერთებული შტატები მხარს უჭერს სამხრეთ კავკასიაში მშვიდობისა და სტაბილურობის განმტკიცების მცდელობებს. ჩვენ არ გვაქვს ინფორმაცია, რომლის გაზიარებაც შეგვეძლო პრესაში გამოქვეყნებულ პუბლიკაციებთან დაკავშირებით“, - განაცხადა სახელმწიფო დეპარტამენტის პრესსამსახურის წარმომადგენელმა პასუხად.

თუმცა, მედია სულ უფრო ხშირად განიხილავს სომხეთის პოზიციის ცვლილებას. თურქეთის პრეზიდენტმა რეჯეფ თაიფ ერდოღანმა აღნიშნა, რომ ერევანი უფრო მოქნილი გახდა „ეკონომიკურ ინტეგრაციაში მონაწილეობისადმი მიდგომაში“. „ზანგეზურის დერეფანი ახალ შესაძლებლობებს მოუტანს არა მხოლოდ აზერბაიჯანს, არამედ, მთელ რეგიონს“, - განაცხადა თურქეთის ლიდერმა და მარშრუტს „არა მხოლოდ გეოპოლიტიკური, არამედ გეოეკონომიკური რევოლუციის ნაწილი“ უწოდა.
ბაქოსა და ერევანს შორის მთავარი დავა არა იმდენად თავად მარშრუტს, არამედ მის სამართლებრივ სტატუსს ეხება. აზერბაიჯანი ექსტრატერიტორიულობაზე დაჟინებით მოითხოვს, რათა ნახიჭევანში და ნახიჭევანიდან მიმავამა ტრანსპორტმა და ტვირთმა სომხეთის კონტროლის გარეშე გაიაროს. სომხეთი ამას მიუღებლად მიიჩნევს.

სომეხი ჟურნალისტი და ბლოგერი, რომან ბაღდასარიანი TRT-სთან საუბარში, ერევნისთვის ფუნდამენტურ საკითხს უსვამს ხაზს: ბაქო „დერეფანზე“ საუბრობს, ერევანი კი - სომხეთის სრული სუვერენიტეტის ქვეშ მყოფ „გზაზე“.

„სომხეთი არ აღიარებს არცერთ „დერეფანს“, აღნიშნავს სააგენტოს წყარო. „ჩვენ ვსაუბრობთ გზაზე, რომელიც უნდა გაიხსნას იმავე პირობებით, როგორც სხვები - „მსოფლიოს გზაჯვარედინის“ პროექტის ფარგლებში“.

მისი თქმით, თითოეული მხარე დამოუკიდებლად ააშენებს მარშრუტის თავის ნაწილს და დამოუკიდებლად აკრეფს გადასახადებს. პოლიტიკური შეთანხმების შემთხვევაში, განხორციელებას დაახლოებით წელიწად-ნახევარი დასჭირდება.

თოვლის ბურთის ეფექტი

ყარაბაღის მეორე ომისთანავე, რუსეთი იმედოვნებდა, რომ ამ მარშრუტს თავისი სასაზღვრო დაცვისა და სამშვიდობო ძალების მეშვეობით გააკონტროლებდა. ეს გათვალისწინებული იყო 2020 წლის სამმხრივი შეთანხმების მე-9 პუნქტით. თუმცა, ეს იდეა არასოდეს განხორციელებულა. ბაღდასარიანი მიიჩნევს, რომ ამერიკული კომპანიებისთვის კონტროლის გადაცემამ, შესაძლოა, რუსეთის სტრატეგიულად განდევნა სამხრეთ კავკასიის მთავარი ლოგისტიკური ცენტრიდან ნიშნავდეს.

პოლიტიკური გართულებების მიუხედავად, მარშრუტის ეკონომიკური პოტენციალი უზარმაზარია. ბაღდასარიანის თქმით, შესაძლოა, გზის გახსნამ ვაჭრობის გაძლიერება, მიწოდების ჯაჭვების შემცირება და სომხეთის გარე ზეწოლაზე დამოკიდებულების შემცირება გამოიწვიოს.

„უფრო მეტიც, ეკონომიკური ეფექტი თოვლის გუნდას ჰგავს: რაც უფრო მეტი ადამიანი და კომპანია დაიწყებს მარშრუტის გამოყენებას, ხელმისაწვდომი ფასებისა და სწრაფი მიწოდების უპირატესობების შეფასების შემდეგ, მით უფრო მეტი მონაწილე შეუერთდება მას. დროთა განმავლობაში, ეს მარშრუტი რეგიონში მთავარ ლოგისტიკურ არტერიად იქცევა“, - დარწმუნებულია ის.

წყარო: https://trt.global/russian/article/391a57c56b0b

 

 

DDDzia США заявили о готовности заменить ФСБ в Зангезурском коридоре

Посол США в Турции Том Баррак заявил, что частная американская фирма готова арендовать на 100 лет дорогу через Армению между основной территорией Азербайджана и Нахичеванской автономной республикой. По заявлению о прекращении огня в Нагорном Карабахе от 2020 года, контроль за Зангезурским коридором должна была осуществлять ФСБ.

Детали. Баррак рассказал о предложении США по контролю над транспортным коридором в Нахичевань на брифинге в пятницу, который был посвящен укреплению отношений США с Турцией и развитию отношений с Сирией.

▪️Цитата: «Они (Армения и Азербайджан — "Агентство") спорят из-за 32 километров дороги, но это вовсе не шутка. Этот спор длится уже десятилетие — всего лишь из-за 32 километров. В такой ситуации Америка вмешивается и говорит: "Хорошо, мы возьмем это на себя. Передайте нам эти 32 километра в аренду на сто лет, и все смогут пользоваться ими вместе"», — заявил Баррак.

▪️Комментарий Баррака стал первым официальным подтверждением того, что администрация Трампа предложила управлять Зангезурском коридором через частного американского оператора, который выступит в качестве нейтрального гаранта, пишет базирующееся в Великобритании издание о Ближнем Востоке и в Северной Африке Middle East Eye.

▪️План администрации Трампа основан на более раннем предложении Европейского союза, согласно которому управление над логистикой должно быть передано независимому оператору, который будет делиться данными со всеми сторонами, писала в начале июля аналитик Фонда Карнеги за международный мир Олеся Вартанян. Предложение США предполагает участие американского бизнеса как стабилизирующего элемента по аналогии с соглашениями по редкоземельным металлам в Украине, написала Вартанян.

▪️Источник, знакомый с ходом переговоров, сообщил Middle East Eye, что изначально идею предложила Турция, позднее ее одобрили как Армения, так и Азербайджан.

▪️Пресс-секретарь премьер-министра Армении Назели Багдасарян в понедельник, комментируя заявление американского посла в Турции, заявила, что «Армения не обсуждала и не обсуждает передачу контроля над своей суверенной территорией третьей стороне, никакая часть территории Республики Армения не может находиться вне территориальной целостности, суверенитета и юрисдикции Республики Армения».

▪️В понедельник во время встречи с генсеком НАТО Марком Рютте Трамп заявил, что «мы решили еще один вопрос: Азербайджан и Армения — похоже, [конфликт] близок к успешному завершению».

Контекст. По итогам второй карабахской войны в ноябре 2020 года Владимир Путин подписал указ «О мерах по поддержанию мира в Нагорном Карабахе». В документе «в целях сохранения режима прекращения огня» президент поручал ФСБ «осуществлять контроль за обеспечением Республикой Армения транспортного сообщения между западными районами Азербайджанской Республики и Нахичеванской автономной республикой». То же самое было оговорено в заявлении о прекращении огня в Нагорном Карабахе от 2020 года.

▪️Открытие Зангезурского коридора позволит связать Китай и Центральную Азию с Европой в обход России. Этот маршрут пересекает планируемую Кремлем железнодорожную линию в Иран, строительство которой Россия активизировала на фоне беспокойства по поводу снижения своего влияния в регионе, писал The Economist.
10 საათის უკან