როცა კომპანიის

როცა კომპანიის "კადრები" ყველაფერს კადრულობენ

თუკი საქართველოში დამსაქმებელები იმას ფიქრობენ, რომ ე.წ. საკადრო შავი სია შექმნან, მსოფლიოს განვითარებულ ნაწილში სულ სხვა პრობლემები გასჩენიათ. იქ მთავრი საჭაიქრალი ის არის, როგორ მოახერხონ კვალიფიციური თანამშრომლების შენარჩუნება, რომელთა რიცხვი შრომით ბაზარზე საკმარისი სულაც არ არის. ისევე როგორც ბევრ მიმართულებაში, ამ შემთხვევაშიც მსოფლიო ტენდენცია საქართველოსთვის უცხო და შორეულია. 

კომპანია "ნიკორა" კონკურენტ კომპანიებს საკადრო ბაზის შექმნას სთავაზობს. ბაზაში განთავსებული იქნება სამუშაოს მაძიებლების შესახებ ინფორმაცია, უფრო სწორად წინა დამსაქმებლის როგორც უარყოფითი, ისე დადებითი რეკომენდაცია. ამ ინიციატივამ საზოგადოების ნაწილი დააბნია. 

"ნიკორას" კადრების სამსახურის უფროსის ლილი ბიბილაშვილის განცხადებით, საკადრო ბაზის შექმნის შესაძლებლობა დღევანდელი შეხვედრის ერთ-ერთი თემაა. მისი თქმით, სამსახურში მისაღებად ნებისმიერი დამსაქმებელი წინა დამსაქმებლისგან რეკომენდაციას მაინც ითხოვს. თუ ასეთი ბაზა შეიქმნება დამსაქმებელი პოტენციური კადრის შესახებ თვითონ მოიძიებს ინფორმაციას.

საქართველოს მცირე და საშუალო ასოციაციის პრეზიდენტ გიორგი ისაკაძეს ამ ბაზის შექმნის მნიშვნელობას ვერ ხედავს. მისი თქმით, CV-სა და რეკომენდაციის გარდა, კადრის მისაღებად მრავალი კრიტერიუმი არსებობს. იგი მიიჩნევს, რომ ეს ბაზა "შავ სიას" დაემსგავსება, რომელმაც, შესაძლოა, სხვა ტიპის პრობლემები წარმოშვას.

"როდესაც არსებობს რეკომენდაციების ინსტიტუტი, საკადრო სამსახურები - შეფასების საკუთარი კრიტერიუმებით, სხვადასხვა ტიპის საიტები, რომლითაც შეიძლება იხელმძღვანელო, ამ სიის შექმნის აუცილებლობა არ მესმის. ასევე ვერ ვხედავ რატომ გაჩნდა სოლიდალური პასუხისმგებლობა კომპანიებს შორის. ბიზნეს გაერთიანება ამ პროცესში ჩართული არ არის და კარგი იქნება ამ მიმართულებით მყარ არგუმენტებს თუ მოვისმენ", - ამბობს გიორგი ისაკაძე.

მსოფლიში კი შრომით ბაზარზე ნელ-ნელა სულ სხვა ტიპის პრობლემები იკვეთება. კარგი და გამრჯე თანამშრომლების შენარჩუნება აქ სახელმოხვეჭილ კომპანიებსაც კი უჭირთ. ამის მიზეზია ის, რომ "ყველაფერს ფულით ვერ იყიდი".
"50 წლის წინათ ხელქვეითი ერთსა და იმავე კომპანიაში ათწლეულების მანძილზე რჩებოდა - ამბობს მწერალი და სამუშაო ძალის კონსულტანტი თემი ერიკსონი, - ბევრი მუშაკი უზრუნველყოფილი იყო გრძელვადიანი სამუშაოთი, ჯანდაცვის მომსახურებითა და პენსიით. ამჯერად კი ბევრ კომპანიას არ შეუძლია (ან არ სურს) ხელქვეითს ანგარიში გაუწიოს. მაშ რატომ უნდა გაუწიოს ხელქვეითმა ანგარიში კომპანიას? თუ შემთხვევა მიეცა, სხვაგან გადაინაცვლებს".

ახლა კი მუშაობის სტაჟი ნაკლებად მნიშვნელოვანი გახდა და ყურადღება ძირითადად მოტივირებულობასა და შესრულებული სამუშაოს ხარისხზე მახვილდება. კრიზისის შემდეგ, როცა შრომის ბაზარზე ვითარება გაუმჯობესდება, დამსაქმებლებს მოუწევთ მოემზადონ მუშაკთა დენადი, ცვალებადი შემადგენლობისთვის.

თუ მდგომარეობა უკეთესობისკენ შეიცვალა, როგორღა მოახერხებენ დამსაქმებლები საუკეთესო მუშაკების შენარჩუნებას? ფულს შეუძლია ამის გაკეთება, მაგრამ ყოველთვის არა, განსაკუთრებით, როცა საქმე ახალგაზრდა ადამიანებს ეხება.

"ფულით ერთგულებას ვერ იყიდი. სჯობს დამსაქმებელმა მუშაკისთვის სამუშაო უფრო საინტერესო და კრეატიული გახადოს და მოქმედების მეტი თავისუფლება მიანიჭოს", - აცხადებს ერიკსონი.