გვინდა თუ არა, გაქრისტიანებამდელი ქართველებიც ხომ ჩვენი წინაპრები იყვნენ? - რა თქმა უნდა. გენეტიკური „ჩანაწერები“ თავისას შვება და ზოგი რამე იმ დროიდანაც ხომ გამოგვყვა? - რა თქმა უნდა. და შეგახსენებთ, რომ ქრისტეს განკაცებამდე მეოთხე საუკუნეში და ცოტა ადრეც, ქართველებში გავრცელებული დაკრძალვის უცნაური წესი არსებობდა: ჭირისუფალი თავის მიცვალებულს არც წვავდა, არც სამარეს უთხრიდა, არც აკლდამაში ასვენებდა. არც მეტი, არც ნაკლები - ის თავის მიცვალებულს ჭამდა... კი, კი, ჩვენი წინაპრების ტრადიცია იყო ეს? საიდან მოვიტანე? მე კი არ მოვიტანე, სახარებისა და ვეფხისტყაოსნის შემდეგ ყველაზე პოპულარული წიგნი - ქართლის ცხოვრება, კონკრეტულად კი ლეონტი მროველი ამბობს ამას. რასაც მერე მეცნიერებმა, ან გვერდი აუარეს, ან არ გაიზიარეს. მაგალითად დიდ ივანე ჯავახიშვილს ეს არ გამორჩენია, მაგრამ უარყო. ამ დიდი კაცისადმი ჩემი უაღრესი პატივისცემის მიუხედავად, ძალიან გამიკვირდა, რომ უარყოფა მიკერძოებულად იყო არგუმენტირებული. პრინციპში - არგუმენტი არ იყო ეს. დიდმა ივანემ თქვა, რომ, ეს ჩანაწერი, სავარაუდოდ, სომეხმა ისტორიკოსებმა ჩაამატესო. ლეონტი მროველს ერჩიან სხვა მეცნიერებიც. მას არმენოფილობა ბრალდება. არადა, კაცი რუისის მთავარეპისკოპოსი იყო და შეიძლება რელიგიური მიკერძოება უფრო „დავწამოთ“. მისთვის, როგორც ქრისტიანისთვის, „შემზარავი“ იქნებოდა ცხედრებით დანაყრება.
საერთოდ, შეიძლება მისაღებიც იყოს, რომ ლეონტი მროველის ამბებში შემდეგმა არმენოფილებმა ჩაამატეს არმენოფილური სიმპათიები. ძალიან ბევრ ამბავს ნაკლებად ენდობა კაცი, მაგრამ, ჩვენი მეცნიერებისგან და ჩვენგან მაინც მიკვირს: როდესაც წარსული ცნობები ჩვენ ნეგატივებს ეხება, მაშინ განგაშს ვტეხთ, არაპატრიოტმა დაგვიმახინჯა ისტორიაო და როდესაც ჩვენ ხოტბაზე ცნობა, მას როგორ შევკადრებთ კრიტიკას.
ალექსანდრე მაკედონელი ძალიან გაოცებულა, როდესაც ასეთ ტრადიციას წააწყდა ჩვენთან. მან აკრძალა ეს წესი. მეორე, რასაც ქართლის ცხოვრებიდან უარყოფს დიდი ივანე, ეს ალექსანდრე მაკედონელის ლაშქრობაა. შეუძლებელია ის ქართლში შემოჭრილიყოო. ეს უარყოფა გასაგებიცაა. თუკი ალექსანდრეს ლაშქრობას უეჭველად დავადასტურებთ, მაშინ მიცვალებულთა ჭამის ამბავიც ხომ უფრო სარწმუნო გამოდის.
და როდესაც ეს ტრადიცია წარსულს ჩაბარდა, იმის მერე ცოცხლად ვჭამთ ერთმანეთს და ხშირად მიფიქრია: იქნებ სჯობდა არ გაეუქმებინათ ცხედრის დაგემოვნების მამა-პაპისეული ჩვეულება?!
მყვირალა პატრიოტული გრძნობა გვაიძულებს ვცდუნდეთ და განვაცხადოთ: ჩვენ ქართველები ასეთ საზიზღრობას არ ჩავიდენდითო, მაგრამ ეს ამბის ემოციური ახსნაა და არა არგუმენტი. თან, ვინ მოგვახსენა, რომ მაშინ ამას „საზიზღრობად“ თვლიდნენ? იმ საზოგადოების მორალურ ტრადიციულ ნორმა იყო ეგ. და საერთოდ, რა ვიცით, რომ ამაზე უარესობებიც არ ხდებოდა?
„წვეთი სისხლის არ არის“ ჩემში არმენოფილური. რაც მთავარია, ვაღიარებ სამების დოგმატს, ვაღიარებ ქრისტეს მთელი მართლმადიდებლური დოგმატური სწავლებით, მაგრამ, ეს არ მიშლის (კი არადა, მეხმარება) დავინახო, რომ ძველ აღთქმაშიც ბევრი „უცნაურობა“ ხდება, რასაც დღევანდელი აღიარებული „ნორმები“ ვერ დაიტევენ. კარგი საამისო ნიმუშია მოსეს ხუთწიგნეული. და ამის გამო შეიძლება ვინმემ მოსეს ანტიებრაელობა დააბრალოს? აქ წააწყდებით მაგალითად: „ძმისთვის თესლის აღდგენას“, რაც უშვილო ქვრივი რძლისა და მისი მაზლის სექსუალურ ურთიერთობას დასაშვებად მიიჩნევს... ან როდესაც ქვრივი თამარი გადაცმული შეხვდება თავის მამამთილს - იუდას და მისგან დაფეხმძიმდება. ამაზე მეტად „ამაზრზენ უცნაურობებსაც“ არ ფარავს ბიბლია. მაგალითად, ლევიანთა წიგნიდან ვიგებთ, რომ ებრაელებში გავრცელებული იყო ინცესტი, ზოოფილია, მამათმავლობა და უამრავი უკუღმართობა. როგორ გაბედეს და დააბრალეს ებრაელებს ასეთი რამ?! უთუოდ „მტრებმა“ ჩაამატეს მოსეს წიგნებში ეს ბრალდებები და შელახეს ებრაული ეროვნული გრძნობები!
ახალ აღთქმაში კი მართალია, უკუღმართ უცნაურობას არა, მაგრამ თვით იმ დროის თაობებისთვის წარმოუდგენელ და მათ შემეცენებასთან უკიდურესად შორს მყოფ უცნაურობას ვეხლებით. რას ამბობენ ებრაელები, როდესაც მათ იესო ქრისტე ეუბნება: თქვენი გადარჩენისთვის აუცილებელია, რომ მე შემჭამოთო. ისინი გაოცებულები და ალბათ, აღშფოთებულებიც ლაპარაკობენ: „როგორ შეუძლია, თავისი ხორცი მოგვცეს საჭმელად?“. ადამიანური ლოგიკა ვერ გაითავისებს ამ შეთავაზებას, მით უმეტეს, როდესაც ებრაელებს მიაჩნდათ, რომ ჩევეულებრივი ადამიანი ესაუბრებოდათ და რომ სცოდნოდათ, რომ ღმერთი იყო მათ წინ, კიდევ უფრო დიბნეოდნენ. მაშინ კიარა, დღესაც თუ ადამიანურად მივუდგებით, ახლა შეგვიძლია ამ ნათქვამის გააზრება? წარმოიდგინეთ კაცი მოდის ჩვენთან და გვეუბნება, თქვენთვისვეა კარგი, რომ შემჭამოთო, რომ ჩემი ხორცი ჭამოთო. და არა მხოლოდ კარგია ეს, ამაზე ნამდვილი საჭმელი არ არსებობსო. აბა, მიდი და გაითავისე ეს ნათქვამი!
უთხრა მათ იესომ: „ჭეშმარიტად, ჭეშმარიტად გეუბნებით თქვენ: თუ არ შეჭამთ კაცის ძის ხორცს და არ შესვამთ მის სისხლს, არ გექნებათ სიცოცხლე თქვენში. ჩემი ხორცის მჭამელს და ჩემი სისხლის შემსმელს საუკუნო სიცოცხლე აქვს. და მე მას აღვადგენ უკანასკნელ დღეს. რადგან ჩემი ხორცი ჭეშმარიტი საჭმელია და ჩემი სისხლი ჭეშმარიტი სასმელი. ჩემი ხორცის მჭამელი და ჩემი სისხლის შემსმელი ჩემში რჩება, და მე - მასში.... ჩემი მჭამელი იცოცხლებს ჩემში“.
ადამინურობის ჩარჩოებში ეს ნათქვამი ვერანაირად ვერ შეაღწევს, და მით უფრო მაშინ, თუ ოდანვ მაინც ეჭვობ, რომ კაცი კი არა, ღმერთკაცი გელაპარაკება. კაცის ჭამა ხომ არა, მაგრამ მით უფრო, განა შეიძლება ღმერთის ჭამა? ამიტომ გაოცებას ვერ მალავენ მოწაფეებიც: „ბევრი მისი მოწაფეთაგანი ამის მოსმენისას ამბობდა: „მძიმე სიტყვაა, ვის შეუძლია ამის მოსმენა?“
გასაგებია, რომ ქრისტინულმა ერამ ზიარების არსი ნელ-ნელა გაითავისა და მიხვდა, რომ მისი სიღრმე ლოგიკის კანონებს სცდება, მაგრამ იმ დროს, როდესაც ეს სიტყვები წარმოითქვა, ბევრმა მიატოვა მისი ავტორი!
ბუნებრივია, ამ ორ მოვლენას - ჩვენი წინაპრების მიერ მიცვალებულთა ჭამასა და ქრისტეს ხორცის ჭამას შორის დიდი სხვაობაა, მაგრამ, თუ წარმართ ქართველთა საქციელს არ შევხედავთ „შემზარავად“ და შევხედავთ იმდროინდელთა თვალით, და ქრისტეს ნათქვამსაც მოვიშველიებთ, შეიძლება წინაპართა საქციელს ახსნა მოეძებნოს. ახსნა ხომ ყველა მოვლენას აქვს. ეს კი იმათაც ცოტა დააშოშმინებს, ვინც ახლა ჩემზე ყრის ცოფებს, რას ამბობს ჩვენ სათაყვანებელ წინაპრებზეო და შესაძლოა, ჩემი ცოცხლად შესანსვლაც განიზრახეს.
და რა არის ეს ახსნა: არა მგონია, ისე დამშეულები იყვნენ მაშინდელ კავკასიაში, რომ მაინცდამაინც ამის გამო ეჭამათ მკვდრები. ამიტომ, მოვაცილოთ მიცვალებულებით ქეიფს კანიბალიზმით შეფუთვა და საქმე ცოტა გაიოლდება (წეღანდელ ნათქვამს რომ მივუბრუნდე, მე თუ მკითხავთ, კანიბალიზმის, ანუ ცოცხლად ურთიერთდაგემოვნების ეპოქა ახლანდელ საქართველოში უფრო გვაქვს). ჰოდა, წინაპართა ტრადიციაში გარკვეულ რწმენით სიტემას წავაწყდებით. ეს მოვლენა, ალბათ, უფრო რელიგიური, რიტუალური აქტი იყო, ვიდრე სიმაძღრის მიღწევა. ეს იყო ერთგვარი თანაგანცდა, თანაზიარება ცოცხლისა და მკვდრისა, სიცოცხლე-სიკვდილისა. ერთის მხრივ სიკვდილთან არ შერიგება, რადგან მკვდრის სხეული ცოცხლის სხეულს შეერწყმებოდა და მეორე მხრივ, ცოცხალიც გაკვეულ შერწყმით კავშირს ამყარებდა სიკვდილთან. ოღონდ სიცოცხლეს უპირატესობა აშკარად საგრძნობია - მკვდარი ცოცხლებში „გადადის“ და ისევ ცოცხალი რჩება. მჭამელი „ჭირისუფლის“ მეშვეობით მკვდარი ისევ ხედავს, ესმის, განიცდის და ა.შ. ის ცოცხალთან არის თანაგანცდილი. მკვდარი არ გაყავთ „გარეთ“, როგორც მოგვიანებით შემოდის დასაფალვების ტრადიცია, რომლითაც ცხედარი დასახლებული პუნქტის მიღმა უნდა დასაფლავდეს. მკვდარი რჩება ისევ ხალხში, ნათესავებში, ახლობლებში. და ამას კიდევ უფრო გასაგებად აგვიხნის ცნობილი და უბერებელი გამონათქვამები, როდესაც, ღმერთმა გვაშოროს და ახლობელი გარდაგვეცვლება, აბა რას ვამბობთ: ის მუდამ დარჩება და იცოცხლებს ჩვენში. ის არ მომკვდარა, ჩვენ გულებში ცოცხლობს!...
ამნაირ რამეებს ისე, უმიზნოდ, არ წერენ.
დროთა განმავლობაში გამოჩნდება ამ ანტიქართული პასკვილის შეთითხნის მიზანიც. ისე ბევრი კი უწვალია.
დიდი ივანე ჯავახიშვილი მალავდაო. მე სიმართლეს ვამბობო.
ნეხეთ, დიდ ივანეზე კიდევ უფრო დიდი და პატიოსანი მეცნიერიც გვყოლია და არ ვიცოდით. ის კი არადა ივანე ჯავახიშვილს არ სცოდნია რა ითქმის და არა. ამან იცის.
საინტერესოა, ამისი მოსწავლეების მშობლებმა თუ იციან, მის შვილებს რომ ასწავლიან, პაპაშენს შენი პაპისპაპის ცხედარი აქვს შეჭმულიო.
აფსუს, ამას ახლა თავი ფილოსოფოსი ჰგონია. ის კი არა და ნახეთ მიმდევრებიც როგორ გამოუჩნდებიან.
ავტორის იუმორი დღევანდელ "პატრიოტ" კაციჭამიებთან დაკავშირებით ამყარებს ამ რიტუალური ჩვევის არსებობას (მესმის მისი იუმორის არსი), რითაც შიგ კაკალ გულში მოარტყა დღევანდელ სიტუაციას და ალბათ ამით უნდა დაეწყო, შემდეგ ყველაფერი თავის ადგილზე დალაგდებოდა და ხისტი განცხადების ფორმა დაიკარგებოდა...
"მაგ ადამიანს ისეთი საძმო და სამეგობრო ყავს, ფრთხილად იყავით, ეს ლანძღვა არ წაიკითხო, თორემ მიწიდანაც ამოგთხრიან. აქაურ სახელს რომ ხარ ამოფარებული, არ გაუჭირდებათ ვინაობის გაგება".
ალბათ, ხუმრობთ? თუ არა, ეს ფიზიკური ზიანის ან განადგურების პირდაპირი მუქარაა. თუმცა, ავტორი ეკლესიური ყოფილა (sic) და, იმედია, დაიცავს სოციალისტს. ამასთან, ვგრძნობ ამ საიტზე ახალი რესპოდენტი ბრძანდებით და არ იცნობთ მის გარკვეულ სპეციფიკას.
რომ ამა და ამ სახლს მართებს ჩვენი ამდენი და ამდენი გვამი. ამა და ამ გვარის გვმართებს ამდენი და ამდენი გვამი.
უნდა მოვიძიო ის წიგნი ახლა, ამ გახსენებაზე.
23 января в 19:32 ·
♨️?⏯ქართული საზოგადოების "ფარენჰეიტი" და ეროვნული აზროვნების სრული "პროსტრაცია". ანუ-იმის შესახებ თუ როგორ "ჭამდნენ" ჩვენი წინაპრები, თავის მიცვალებულებს‼️
??შესავალი: თავის ინტერვიუში, საქართველოს პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრის ხემძღვანელი, ისტორიკოსი და პედაგოგი, ანუ პედაგოგთა პედაგოგი, ამტკიცებს რომ- "ქართველების ტრადიცია იყო მიცვალებულების ჭამა და ეს ჩვენ დღეს უნდა ვაღიაროთ". ასე წერია ლეონტი მროველის "ქართლის ცხოვრებაშიო"(მსგავსი ჩანაწერი არის)...თუმცა ვერ აზუსტებს: ქართველები მიცვალებულებს- შემწვარს მიირთმევდნენ თუ მოხარშულს⁉️ ამასთანავე გაკვირვებას გამოთქვამს, თუ რატომ არ აღიარეს ეს "ქართული ტრადიცია" ქართველმა მეცნიერებმა⁉️
??შესავალი: ვითვალისწინებ- რა, მსოფლიოში გამოჩენილი მეცნიერისა და საზოგადო მოღვაწის-ინგლისელი პედაგოგის ჯონ ლოკის(1632-1704) მოსაზრებას..."სწორი აზროვნება უფრო დასფასებელია, ვიდრე- ბევრის ცოდნა", აგრეთვე იმას რომ- ქართველების "კაციჭამიობაზე"არსად არ არსებობს არავითარი წერილობითი თუ სიტყვიერი წყარო. ამავე დროს- განმცხადებელს, არ წარმოუდგენია ამის დამადასტურებელი სხვა საბუთი..სავსებით სამართლიანი იქნება თუკი შევეკითხები:..თქვენ შიგ ხომ არა გაგვთ..ბატო. დავით ფერაძევ ⁉️ და ეს "ისტორიული განათლება" თქვენ, აკადემიკოს სურენ აივაზიანის "აკადემიაში" ხომ არ მიგიღიათ❓(წყარო-1)[ს.აივაზიანს ნამდვილად აქვს აკადემიკოსის ხარისხი ისტორიაში.სადოქტორი მოსკოვში დაიცვა.ამიტომ ეს სასაცილო არ არის]..ეს რომ ასეა ამას აქვე დაგიმტკიცებთ‼️
???მტკიცებულება პირველი: ქართველმა მეცნიერებმა იმიტომ აუარეს გვერდი ამ "ფაქტს" რომ, იგი გამოიწვევდა ეთნიკურ დაპირისპირებას..რითაც, ყველა ისარგებლებდა გარდა ქართველებისა.‼️
???მტკიცებულება მეორე: მსოფლიოს არც ერთი რელიგია არ უშვებს, ადამიანის-მითუმეტეს, მიცვალებულის ჭამას. ლ.მროველის "ქართლის ცხობრების" ჩანაწერი, ასახავს "ზოროასტრიზმის" პერიოდს. ეს რელიგია კი- კრძალავდა, ყველა ადამიანის, მიცვალებულთან მიახლოვებას- 30 ნაბიჯზე.მათ შორის ნათესავებისაც. მიცვალებულების "ტრანსპორტირება" ხდებოდა სპეციალური პირების "ნასუსალარების" მიერ. მათ გვამები გადაქონდათთ, სპეციალურად ნაგებ, მაღალ კოშკში. რომლის ზედა ბაქანი ცხაურებიანი იყო. გვამის გახრწნის შემდეგ დარჩენილ ძვლებს,"ნასუსალარები", კოშკის ორმოში ყრიდნენ..(წყარო-2 კოშკი) ამ კონკრეტული ფაქტის შესახებ, "ქართლის ცხოვრება"-საგან" განცხვავებით, გვაწვდის იმ პერიოდში მოღვაწე, ბიზანტიის იმპერატორის იუსტინიანე |-ის (482-565)კარის ისტორიკოსი- პროკოფი კესარიელი(500[7]-565) .."ქართველები მიცვალებულებს მარხავენ სპეციალურად ნაგებ კოშკში. გვამის გახრწნის შემდეგ, ძვლებს ყრიან ორმოში".. ქართველების მიერ მიცვალებულის დამარხვის სხვა წესზე, ცნობას გვაწვდის ბერძენი ისტორიკოსი, პოემა "არგონავტიკის" ავტორი, აპოლონ როდოსელი(ძვ.წ.აღრ.295-215)..."კოლხები, თავის მიცვალებულს, ხარის ტყავში ახვევენ და საცხოვრებელიდა მოშორებით, ხეზე კიდებენ (მუმიფიკაციის ყველაზე ადრეული სახე)....
???მტკიცებულება მესამე: "არგონავტიკისა" ავტორის-აპოლონ როდოსელისა და პროკოფი კესარიელის ცნობები, ცნობილი იყო ქართველი მემატიანეებისათვის..მაგრამ ისინი "რატომღაც" ვერ-ან არ მოხვდა "ქართლის ცხოვრებაში".
???მტკიცებულება მეოთხე: ქართველი და უცხოელი მეცნიერთა მიერ წარმოებული არქეოლოგიური გათხრების შედეგად, რომელმაც მოიცვა ქართული საისტორიო სივრცე ძვ.წ.აღ.12 000-წლიდან დღემდე+2 000წ.("გრაკლიანი", "თრიალეთი", მტკვარ-არაქსის", "ვანის", "ბაგინეთის", "არმაზის", "დმანისის", "დვანის"..და სხვ.)- აღმოჩენილი იქნა ქართველთა წინაპრების სხვადასხვა სახის სამარხები: "ქვაკუთხა", "ქვევრული", "კრემიტული", "აკლდამური", ყორღანული"..(წყარო-3)
???მტკიცებულება მეხუთე: უცხო მეცნიერთა მტკიცებით, მათ შორის-რუსი მეცნიერისაც, ეგვიპტის ორი მთავარი ღმერთი 1️⃣. "თოთი"(ბერძ. "თოოთ"..ეგვიპ- დჰოვტიი") 2️⃣. "ოსირისი"(ეგვ. "უსირ"), ქართული წარმომავლობისაა(წყარო-4). 3️⃣რუსი არქეოლოგების მიერ როსტოვის ოლქში აღმოჩენილი 5 000 წლის ნამარხი ქართულია(წყარო-5). 4️⃣პირველი ქსოვილი, საქართველოს ტერიტორიაზეა აღმოჩენილი(წყარო-6)..
??მთავარი:რაც შეეხება ლეონტი მროველის "ქართლის ცხოვრებას"...არ არის აუცილებელი, სპეციალური ისტორიული ცოდნა, რომ მიხვდე აშკარა უზუსტობებს და ჩამატებებს მატიანეში.
???მტკიცებულება პირველი: ის რომ "ზოროასტრიზმი" კრძალავდა, ნებისმიერი პირის მიახლოვებას მიცვალებულთან, გარდა "ნასუსალარებისა"-- ჩანაწერები "ქართლის ცხოვრებაში" ვერ(ალბად ცდილობდნენ) ამტკიცებს ქართველთა "კაციჭამიობას".
???მტკიცებულება მეორე: "ქართლის ცხოვრების" შესავალში ვკითხულობთ...1-20~სტრ-12.."ოდეს შეჰკრბეს,ესე ურიცხვნი ნათესავნი ქართლისა შინა, მაშინ ქართველნი გარყვნეს"....ყოველსა სულიერსა სშჭამდეს. საფლავი არა იყო,("ზოროასტრებს" საფლავები არ გააჩნდათ), მკვდარსა შეჰსჭამდეს"(წყარო-7)..
???განმარტება პირველი: როგორც, "ქართლის ცხოვრებიდან" ირკვევა, ქართველები "ვიღაცა ნათესავებმა" გარყვნეს. მაგრამ არ არის ნახსენები, ვინ არიან ეს "ნათესავები". თუ ეს ქართველი ლეონტის დაწერილია, იგი აუცილებლად მიუთითებდა ამ "ნათესავს".
???განმარტება მეორე: "ქართველნი გარყვნეს..მკუდარსა შეჭამდე"როგორც ავღნიშნე "ზოროასტრები" მიცვალებულს არ მიირთმევდნენ...ამდენად "მკვდარის ჭამა" ნიშნავს ცხოველის ან ფრინველის "გაფუჭებული" ხორცის ჭამას. ამ მოსაზრებას ამყარებს ის ფაქტი რომ, მცხეთაში იმ დროს ინიშნებოდნენ "მამასახლისები"(მერები). სწორედ ეს პერიოდია "ურიცხვი ნათესავების" შემოსვლისა, რამაც გამოიწვია(სავარაუდოდ) სასურსათო პრობლემები.
???განმარტება მესამე: მემატიანეს არ ახასიათებს, ერთი ცნობის ორჯერ განმეორება. მითუმეტეს-თანამიმდევრულად..ეს გვხვდება "ქართლის ცხოვრებაში"..1-20 სტრ-13 იმეორებს წინა-12. "მოვიდა ქართლსა(ალ.მაკედონელი) და ჰპოვნა ყოველნი ქართველნი, უბოროტესნი ყოველთა ნათესავთა(ნიშნავს მეზობლებს)....ყოველსა სულიერსა შეჰსჭამდეს, მკუდარსა შეჰსჭამდეს"(წყარო-7)..ამის დამწერი დაჟინებით ცდილობს მკითხველი დაარწმუნოს: რომ "ნათესავებისაგან" განსხვავებით, ქართველები არიან: უბოროტესნი, ყოველგვარი ცოცხალი არსების მჭამელები და გარყვნილები....ეს მიაჩნია ქართველთა ტრადიციად, საქართველოს პედაგოგთა საკოორდინაციო ცენტრის ხემძღვანელს, ისტორიკოსსა და პედაგოგს და ითხოვს ქართველებისაგან ამ "ტრადიციის" აღიარებას⁉️
???მნიშვნელოვანი:ეჭვს იწვევს, ქართველთა "კაციჭამიობის" აღწერა მე-11 საუკუნეში, რუისის ეპისკოპოსის(1066.წ) ლ.მროველის მიერ. ამ ეჭვს ადასტურებს, იმავე პერიოდში მოღვაწე(დაახ.1080.წ) გიორგი-მცირე(გიორგი მთაწმინდელის მოწაფე)..."მართალია ჩვენ გვქონდა, წმინდა წერილების თარგმანები( საქართველოს შესახებ-ბერძნული წყაროები), მაგრამ-გარკვეული მიზეზების გამო, სომხებმა შესძლეს "სომხურად" ეთარგმნათ იგი(წყარო-8)
განმარტება: "გარკვეულ მიზეზებში" იგულისხმევა, მე-6. მე-8 საუკუნე. როცა, ირანის დახმარებით სომხური ეკლესიას გავლენა ქონდა საქართველოზე. რაც შეეხება მე-11 საუკუნეს- მაშინ სომხეთის სამეფო არ ასებობდა(1922 წლამდე) ის-ჯერ ბიზანტიაში შედიოდა(კილიკია), შემდეგ-თურქსელჯუკების, მე-12 ს. საქართველოს შემადგენლობაში იყო...შესაბამისად , გამორიცხულია ლეონტი მროველს დაეწერა ეს..
შესავალი წიგნისა ამის ქართლის ცხოვრებისა.
პატიოსანნო და დიდებულნო ქართჲლნო, ჟამთა ვითარებისაგან
ქართლსა შინა ქართლის - ცხოვრება შემცირებულ -იყო ბმული