„პოლიტიკური პარტიების ცენზურის გამო, რომელიმე სახელმძღვანელო სწავლებიდან არ უნდა იქნას ამოღებული“, - ასე აფასებს მე-9 კლაისის ისტორიის სახელმძღვანელოს ირგვლივ ატეხილ აჟიოტაჟს, განათლების ექსპერტი სიმონ ჯანაშია.
როგორ მექანიზმით უნდა იქნას შედგენილი სახელმძღვანელო, რა მეთოდით უნდა ისწავლებოდეს თანამედროვე ისტორია, ამ საკითხებზე for.ge-თან ანალიტიკოსი სიმონ ჯანაშია საუბრობს.
წიგნის კონტენტზე მუშაობისას რამდენად უნდა იყვნენ ჩართულები მასწალებლები, მშობლები და დარგის ექსპერტები?
- სახელმძღვანელოს პროექტის განხილვაში რაც მეტი სპეციალისტი იქნება ჩართული, მით უკეთესია, ეს გრიფირების პროცესშიც და მანამდეც უნდა მოხდეს. როდესაც სახელმძღვანელო სამინისტროში გრიფირებაზე შედის, საზოგადოებისთვის უკვე ცნობილია და განხილულიც არის ხოლმე. უბრალოდ, არ ვიცი განხილვის პროცესში რამდენად ბევრი ადამიანი ერთვება ხოლმე. როდესაც სასკოლო სახელმძღვანელო გამოდის, ამის შემდეგ იწყება მისით დაინტერესება.
უკვე წლებია სკოლაში ერთი საგნის რამდენიმე სახის სახელმძღვანელო არსებობს. რამდენად მიზანშეწონილია ეს?
- საქართველოში ოც წელზე მეტია რაც ალტერნატიული სახელმძღვანელოები არსებობს. ეს პროცესი 2000 წლის ბოლოსკენ დაიწყო, თავდაპირველად ერთ საგანში ორი სახელმძღვანელო იქნა დაშვებული. შემდეგ, რაოდენობაზე შეზღუდვა მოიხსნა. პრინციპში, ასეთი მიდგომა სწორიც არის. გარდა იმისა, რომ სხვადასხვა ერთი საგნის სწავლის მეთოდი არსებობს, ასევე სახელმძღვანელოს მრავალფეროვნება ეხმარება მოსწავლეს განვითარებაში. თავად სახელმძღვანელოების შერჩევის პროცესი გულისხმობს იმას, რომ მასწავლებლებს საშუალება აქვთ სწავლების მეთოდზე დაფიქრდნენ. ცხადია, საბჭოთა კავშირის პერიოდში ერთი სახის სახელმძღვანელო იყო, სწავლებლის პროცესიც სტანდარტიზირებული იყო, რის გამოც მრავალფეროვნება არ არსებობდა. თუმცა, მაშინაც არსებობდა პრობლემა. იყო გაძლიერებული სწავლის სკოლები, სადაც ჩვეულებრივი სახელმძღვანელოები არც ისე გამოსადეგი იყო და იქაც დამატებით სახელმძღვანელოებს იყენებდნენ. ალტერნატიული სახელმძღვანელოების არსებობა ასევე მნიშვნელოვანია იმისთვის, რომ სახელმწიფოს არ ჰქონდეს მონოპოლიზებული ინფორმაცია.
თუმცა, სახელმძღვანელოების მრავალფეროვნება წარმოშობს პრობლემებსაც, თუნდაც იმ პრობლემას, რომელიც საქართველოში განათლების სიტემის წინაშე დადგა. საგანი რომ არ გახდეს განსჯის საკითხი, ეს როგორ უნდა დარეგულირდეს?
- დემოკრატია ნიშნავს აზრის მრავალფეროვნებას. 80-ანი წლების ბოლოს როდესაც დაისვა კითხვა - შესაძლოა, კერძო ტელევიზიები გაჩნდეს? - მაშინ ხალხი კითხვას სვამდა - ეს ყალბი ინფორმაციის გავრცელებას ხომ არ გამოიწვევს? ხომ არ ჯობია, რომ ერთი ტელევიზია იყოს და სწორი ინფორმაცია გადმოიცესო. როგორც აღმოჩნდა, არ ჯობდა ერთი ტელევიზიის არსებობა. ადამიანს უნდა მიეცეს არჩევანის საშუალება. სახელმძღვანელოებში ახლა რა პრობლემაც არის წარმოშობილი, ეს მრავალფეროვნების გამო არაა. უფრო დიდი პრობლემა არის ის, რომ საზოგადოებას მრავალფეროვნება სიმდიდრე კი არ გონია, არამედ - საფრთხე.
თქვენი მოსაზრება როგორია იმ ისტორიის სახელმძღვანელოს მიმართ, რომელიც პოლიტიკური განხილვის საგნად იქცა?
- ამ პროცესმა აჩვენა, რომ ძალიან რთულია ისე დაწერო თანამედროვე ისტორია, რათა მიკერძოება რომელიმე პოლიტიკური პარტიის სასარგებლოდ არ დაგბრალდეს. ასეთი რამ რომ არ დაგბრალდეს არსებობს ერთი, მაგრამ ცუდი გზა - ავტორები უნდა შეეცადონ, რომ საერთოდ ინტერპრეტაციები მინიმუმამდე დაიყვანონ. ფაქტების მოყოლაც კი გულისხმობს იმას, რომ ფაქტები რაღაც პრინციპით არის შერჩეული. შედარებით უკეთესი გზაა, როდესაც წყაროს აჩვენებ. არსებობს ინტერნეტი და წყაროების მოყვანა გაიოლებულია. მაგალითად, აგვისტოს ომზე შესაძლებელია წყაროების მოყვანა, ამ წყაროებს მოსწავლეები გაეცნობიან და მათ უკვე მსჯელობა შეეძლებათ.
რაც შეეხება პოლიტიკოსების ბიოგრაფიებს, ცხადია ეს პრობლემაა და ძნელია ამის შეფასება. განსაკუთრებით ძნელია ისეთი პოლიტიკოსების ბიოგრაფიების შერჩევა, რომელთა პოლიტიკური ცხოვრება ჯერ არ დასრულებულა. სახელმძღვანელოები 6 წლით მტკიცდება. შეიძლება, როდესაც სახელმძღვანელო იწერება, ამ დროს, ამა თუ იმ პოლიტიკოსის საქმიანობა ჯერ კიდევ გაურკვეველი იყოს.
ანუ, თანამედროვე პოლიტიკოსების ბიოგრაფიები ისტორიის სახელმძღვანელოში არ უნდა შედიოდეს?
- უნდა შედიოდეს, უბრალოდ, უნდა იყოს ნაჩვენები, რომ ამ პოლიტიკოსის ირგვლივ აზრთა სხვადასხვაობა არსებობს. ეს არ ეხება მარტო პოლიტიკოსებს. მაგალითად, როდესაც სახელმძღვანელოში წერია, რომ „ქართული ოცნების“ პერიოდში არ შეცვლილა რაღაც ტიპის პოლიტიკური ცხოვრება, აქვე ისიც უნდა ითქვას, რომ სხვა პოლიტიკური ჯგუფი განსხვავებულად ფიქრობს და მათი აზრიც უნდა იქნას დაფიქსირებული. ცხადია, პრობლემაა დღეს, ნებისმიერ სიტუაციაში, მიკერძოება „გაპრავდეს“. ყოველთვის გამოჩნდება ჯგუფი, რომელიც იტყვის, რომ რაღაც მოვლენის აღწერა არასაკმარისად ასახავს პოლიტიკას. ეს მხოლოდ თანამედროვე ისტორიას არ ეხება, ასე იყო საბჭოთა კავშირის ისტორიის აღწერის დროსაც.
მე-9 კლასის ისტორიის სახელმძღვანელო, რომელიც დღეს პოლიტიკური გარჩევის საგნად იქცა, უნდა იქნას თუ არა შეცვლილი ან ამოღებული?
- პოლიტიკური პარტიების ცენზურის გამო, რომელიმე სახელმძღვანელო სწავლებიდან არ უნდა იქნას ამოღებული. მასწავლებლის გადასაწყვეტი უნდა იყოს, რომელი სახელმძღვანელოთი იხელმძღვანელოს.
იაპონიის მასობრივი ინფორმაციის საშუალებები იტყობინებიან, რომ ქვეყანაში კორონავირუსული ინფექციის „თვითლიკვიდაცია“ მოხდა.
ამასთან ჯერ კიდევ სამი თვის წინ ქვეყანაში რეგისტრირდებოდა დასნებოვნების 26 ათასი ახალი შემთხვევა.
დღეისათვის იაპონიაში ვლინდება 200-ზე ნაკლები ინფიცირების ახალი შემთხვევა, ხოლო ლეტალური გამოსავალი კორონავირუსით დასნებოვნებულ პაციენტებში არ არის.
ანალოგიური სიტუაციაა ინდოეთშიც. 4 დეკემბრისთვის იქ დაფიქსირდა ინფიცირების 8603 შემთხვევა.
ვირუსოლოგებმა ეს მოვლენა პაციენტების თერაპიის ცვლილებით ახსნეს. აღინიშნება, რომ ზოგიერთ რეგიონში დაშვებული იქნა პაციენტების ანტიპარაზიტული პრეპარატით - ივერმექტინით მკურნალობა.
არა და არსებობს წამალი. როგორც ბევრჯერ დავწერე ამ წამალს ქვია ივერმექტინი (Ivermectin) !!!!!!!!! ეს არის თითქმის ყველა ქვეყანაში 20 -30 წლის განმავლობაში მოხმარებაში მყოფი სრულიად უწყინარი ანტიპარაზიტული პრეპარატი (ახლა ვინმე ნუ იფიქრებთ, რომ მე ვირუსს და პარაზიტს ვერ ვარჩევდე). ივერმექტინს გვერდითი მოვლენები, გართულებები არ ახასიათებს და ასპირინივით უწყინარი და უებარი წამალია. ავსტრალიელმა მეცნიერებმა გამოსცადეს Covid19 ვირუსის შტამზე და 99% ბლოკირება გაუკეთა 24 საათში და მერე საერთოდ გააქრო. ამის შესახებ მე ყველგან ვწერდი სადაც ხელი მიმიწვდა, მაგრამ როგორც ვხედავ საექიმო საზოგადოება დაყრუვდა. მე რაც ვიცი ამ წამალს ინდოეთი აწარმოებს (ალბათ გერმანიაც და სხვა ქვეყნები) სავაჭრო დასახელებებია : 1. Ivercop 2. Iverbont 3. Menarin.... საქართველოს აფთიაქებში გასაყიდი ვერ ვნახე, მაგრამ რუსეთის აფთიაქებში რომ არის ამის შესახებ ცნობები ინტერნეტში მრავლად არის. ფასებიც დაახლოებით $15-20. მძიმედ დაავადებულების ჭირისუფალნო ნუ ელოდებით მსოფლიო ჯანდაცვის რეკომენდაციებს, ახლობელი განსაცდელში გყავთ, მიეცით ივერმექტინი. დარწმუნებული ვარ რომ თქვენი ავადმყოფი ეგრევე იგრძნობს შვებას და 2-3 დღეში ვირუსს დაამარცხებს. 100% გარანტიას გაძლევთ, რომ თუ არ მოუხდა არც ერთ ვარიანტში არ ავნებს!
ახლა ექიმების საყურადღებოდ. ყველამ დიდი ხანია იცით სამკურნალო ხელსაწყო სადაც ხდება სისხლის ულტრაიისფერი დასხივება. არ ვიცი ქართულად რა ჰქვია. რუსულად კი УФО!! ლათინური აბრევიატურა - (UFOK)
სისხლის ულტრაიისფერი დასხივება იწვევს მიკროორგანიზმების სიკვდილს, ზრდის წინააღმდეგობას, სხეულის იმუნიტეტს, ააქტიურებს მეტაბოლიზმს, უჯრედებსა და ქსოვილებში ჟანგვითი პროცესებს. უჯრედები უფრო სწრაფად იწყებენ განახლებას და გაახალგაზრდავებას, ზრდის T- და B- ლეიკოციტების აქტივობას, აუმჯობესებს ორგანიზმში ჟანგბადის ტრანსპორტირებას.
UFO ენერგიის ზემოქმედებით, სისხლის სიბლანტე მცირდება (დაახლოებით 30% -ით), მცირდება მისი უჯრედების ადჰეზია, თრომბების წარმოქმნა და ძველი თრომბები უფრო სწრაფად იშლება. ლეიკოციტები უფრო აქტიურად გადადიან ანთების ფოკუსში, აჩქარებენ მის რეზორბციას. ჩირქოვანი ჭრილობების მქონე პაციენტების მკურნალობისას UFOK იწვევს ქსოვილების შეშუპების შემცირებას, აჩქარებს მათ შეხორცებას. UV სისხლს ასევე აქვს ძლიერი ანტირადიკალური ეფექტი. UFOA– ს დროს აქტიურდება ორგანიზმის ანტიოქსიდანტური სისტემა, რომელიც ასტიმულირებს პეროქსიდაციას - ცხიმები იჟანგება და წარმოიქმნება პეროქსიდები - ნივთიერებები, რომლებიც უჯრედების მემბრანებს განაახლებს და საზიანოა ვირუსებისა და ბაქტერიებისათვის.
მკურნალობის ეფექტი უკვე 2-3 პროცედურის შემდეგ ვლინდება: სხეულის ტემპერატურა ნორმალიზდება, ჭრილობები და დუღილი, აბსცესი უფრო სწრაფად იკურნება, ენერგიის შეგრძნება და გაძლიერებული ძალა გამოჩნდება.